18/08/2019Inga kommentarer

JC institutet söker coacher

1-3 coacher för School for Success


Projektet ”School for Success” (läs mer om det i förra blogginlägg) drivs av JC institutet. Intresset har överträffat alla förväntningar därför söker vi nu efter fler coacher. Arbetet som coach för School for Success kan också öppna dörrar för andra spännande uppdrag inom institutet.

Vem är du?

För att du ska trivas hos oss bör du älska att coacha barn och ungdomar. Du gillar att söka efter ny kompetens och hålla dig uppdaterad kring transformativ coaching. Formella utbildningar eller kurser relaterat till vår verksamhet är meriterande. Har du redan jobbat som coach för ungdomar räknas det också som merit.

Coach med inriktning på mentalträning/idrott


Har du referenser i arbetet som mentalcoach för idrottare och kan hålla coachingar och kurser på engelska och franska så är du vår coach vi söker efter.

Du kommer att jobba förutom vid JC institutet i Finland, i Font Romeu, Frankrike och i St.Moritz, Schweiz.

Maila in din ansökan med information som du tror är relevant för en sökande, referenser väger extra tungt, till Jeanette Szymanski - info@jeanette.fi senast 25 augusti.

11/08/2019Inga kommentarer

School for Success – tredje säsong!

Här kan du titta på ett inslag om SCHOOL FOR SUCCESS i svenska Yle's program "Efter Nio".
Link

Ett nytt läsår börjar i våra skolor med många elever som ser fram emot att träffa sina kompisar igen. Tyvärr finns dock också elever som mår dåligt över att de måste till skolan igen. Det kan ha helt olika orsaker. Vissa saknar att umgås med kompisar, vissa upplever att de inte räcker till för skolan och anser att de presterar för dåligt och igen andra är övertygad om att de är ”förlorare” och föräldrarna måste dagligen tvinga dem eller så vägrar de helt att gå till skolan.
Det blir nu tredje säsongen för projektet ”School for Success” som tar sig an elever som av någon anledning tycker att skolan är jobbig och inget för dem.
Det ideella projektet "School for Success" ger stöd till elever i åk 3-9 som tappat motivationen att fortsätta skolgången.
Jag satte igång projektet hösten 2017. Intresset har ökat hela tiden sen dess.

Idag består School for Success teamet förutom mig av ytterligare 5 coacher som alla arbetar ideellt:

Tobias Björkskog (Jakobstad och omnejd)
Tanja Holmström (Kimito ön och omnejd)
Sara Bondegård (Kristinestad och omnejd)
Jeanette Szymanski (Vörå, Korsholm och Vasa)

Coacherna jobbar främst med att ändra elevens självkänsla och självförtroende. Målet är att eleven blir av med begränsande självbilder och utvecklar en positiv och förväntansfull attityd mot skolan.

Hör av dig om du känner till en elev som skulle ha nytta av hjälp via School for Success. Eftersom alla jobbar utan ersättning kan vi erbjuda det helt gratis.
Skicka email till: treier.coaching@gmail.com eller meddelande via WhatsApp 040 5812978.

05/08/2019Inga kommentarer

Du är ditt största och viktigaste projekt! Gör som mig och delta i en NLP utbildning

Kursledaren Jeanette Szymanski arbetar också som mental tränare för flera top idrottare och företagsledare. Här ser vi henne med Emil Lindholm (3.från vänster) och rallycross världsmästaren Johan Kristoffersson (till höger).

Nästan alla av oss är upptagna med många olika projekt och satsar mycket tid och energi på hur vi framgångsrikt kan slutföra dem. Men vi glömmer ofta det viktigaste: oss själva.
Den bästa investeringen i mig själv har varit en NLP kurs med Jeanette Szymanski. Nu undrar du säkert varför. Jag utbildar mig regelbundet vidare men Jeanettes utbildning var verkligen något i särklass.


Jag lärde mig hur mina känslor och tankar påverkar min vardag och mitt liv. det var en rejäl ögonöppnare, speciellt med tanke på att jag tyckte före kursen att jag hade dessa saker på klart.
Under kursens lärde jag mig också att hitta min inre röst och våga lita på den. Jag lärde mig att agera utifrån det som känns rätt för mig. Det innebär nu konkret att jag har mycket lättare att våga säga nej.
När man vet vem man är kan man lättare agera och ta beslut. Beslut som för mig åt det håll jag önskar.

Nu finns igen möjligheten att delta i en sådan kurs som leds av Jeanette Szymanski.
Passa på och anmäld dig här.

Mer info om utbildningen

Förutom allt jag skrev om ovan ökar utbildningen din kompetens i olika livsområden som:

Personlig utveckling

Hur du styr fokus och optimal planering för att uppnå dina drömmar och mål
Hur du byter ut dåliga vanor mot goda och behåller dessa i längden
Hur du kommer ur ett negativt sinnestillstånd på några få minuter
Hur du stoppar negativa tankar
Hur du byter ut övertygelser som hämmar dig, till mer positiva och betjänande för din situation

Kommunikation och relationer

Hur du lär dig att lyssna aktivt och att sätta ord på dina känslor och förstå dina behov
Hur du lär dig att snabbt och enkelt skapa band till alla slags människor
Hur du avslutar negativa personliga relationer
Hur du tar kontakt med människor som inte är lätta att komma i kontakt med
Hur du ger din partner och barn det de behöver och tar emot det du själv behöver

Arbete och karriär

Hur du effektivt motiverar dig själv och andra
Hur du blir en visionär ledare som inspirerar andra
Hur du blir mer ordningsam
Hur du håller i möten
Hur du blir en framgångsrik affärsman/kvinna
Hur du ser möjligheter där andra ser begränsningar

Försäljning

Hur du läser av människor genom deras språk och kroppsspråk
Hur du styr ett samtal
Hur du löser konflikter och skapar "win-win"-situationer
Hur du sätter ord på dina tankar
Hur du blir en imponerande talare
Hur du skapar samstämmighet mellan dina ord och dina tankar

Hälsa

Hur du hanterar olika rädslor som tex för att flyga, höjder, vatten, spindlar torg,
trånga utrymmen m.m.)
Hur du slutar med dåliga vanor, tex att röka
Hur du släpper negativa känslor

Inlärning och skola

Hur du lär dig snabbare
Hur du blir mer självsäker och vågar uppträda
Hur du utvecklar din kreativitet mer än du trodde var möjligt
 
Jag är medveten att det lovas mycket men med facit i hand kan jag konstatera att jag lärde mig ännu betydligt fler saker än de ovan nämnda. Jag kan verkligen varmt rekommendera utbildningen.

Bli så att säga chaufför i ditt eget liv och var inte längre passagerare som bara hänger med. Du kan leva det liv du önskar och du kommer inte längre vara beroende av andra människors åsikter.

Anmäl dig här!

30/07/2019Inga kommentarer

Medveten Andning Instruktörskurs – en investering i dig och din hälsa

En ny omgång av den mycket populära Instruktörskursen startar den 15 augusti 2019. Kursen innehåller fyra moduler fördelat på 12 st kurstillfällen à 2 timmar. De fyra modulerna är:
1. Andningsträning, andningsfysiologi och coaching
2. Andning, personlig utveckling och inlärning
3. Andning vid fysisk aktivitet, hållning, rörelser
4. Andningsrelaterade hälsoproblem
På kursen lär du dig skillnaden mellan bra och mindre bra andningsvanor och erhåller kraftfulla och enkla verktyg för att kunna hjälpa både dig själv och dina klienter till en bättre andning och därmed ökad hälsa, mer energi och harmoni.

Kursen är väldigt populär bland samtalsterapeuter, alternativmedicinska terapeuter, idrottstränare, framgångscoacher, psykologer, massageterapeuter, yogainstruktörer, röstcoacher, sjuksköterskor, fysioterapeuter, läkare och annan sjukvårdpersonal. Även personer med egna hälsoproblem har haft stort utbyte av att gå kursen.

Jag har själv gått kursen och har stor nytta av vad jag har lärt mig under utbildningen i mitt dagliga arbete med idrottare, företagsledare och andra kunder. Jag kan verkligen varmt rekommendera kursen för alla, oavsett vad du arbetar med.

Här några feedback av andra kursdeltagare:

– Lärorik, intressant, lätt att hänga med, mycket hälsofrämjande, underhållande, omskakande och framförallt utvecklande.

– Jag är otroligt glad över att jag fick delta och lära mig så mycket nytt.

– Den bästa kursen NÅGONSIN!

  • Innan denna kurs visste jag inte att det fanns så mycket som jag inte visste om vår andning. Kursen har gett mig så mycket djupare kunskap om andningens funktion och hur den påverkar hela kroppen. För mig har min förbättrade vardagsandning gjort att jag inte längre är trög i magen, sover mycket bättre, inte längre är täppt i näsan när jag vaknar och jag har fått med mig effektiva metoder för att andas mig igenom stressiga perioder.
  • Utbildningen är den bästa distansutbildning jag har gått, en härlig mix av allt – proffsigt och väl utformat underlag, övningarna mellan våra “träffar”, Anders entusiasmerande och inspirerande framförande, dialogen med övriga kursdeltagare, väl fungerande teknikstöd, praktik för tillämpning av mina nya kunskaper vilket alla mynnat ut till det viktigaste – jag har fått med mig nya insikter och färdigheter som hjälper mig att stödja min egen och andras hälsa.

Att börja andas medvetet har också drastiskt förändrat livet hos många idrottsstjärnor! Här ett exempel:

Jag är professionell hockeyspelare i Frölunda i SHL. Det är min 11:e säsong som proffs och innan jag kom till Sverige spelade jag flera år i ryska ligan KHL. I Vinter-OS 2018 i Pyeongchang, Sydkorea, representerade jag Kanada och vi vann en bronsmedalj. Det nu snart fem månader sedan jag träffade Anders Olsson och blev introducerad till hans koncept Medveten Andning och började läsa hans bok med samma namn. Sedan dess har jag tejpat min mun varje natt och jag har också använt Relaxatorn till och från. Jag har blivit väldigt medveten om min andning och andas numera genom näsan allt oftare under dagen.

Att börja andas medvetet har drastiskt förändrat mitt liv! Jag är mindre stressad på dagarna. Jag återhämtar mig snabbare från den påfrestning som det innebär att vara hockeyproffs såväl som från olika saker som sker i mitt dagliga liv. Att tejpa munnen på natten har hjälpt mig till en konsekvent och bättre sömnkvalité. Mina bihåleproblem, som jag har kämpat med hela livet, är nu ett minne blott. Det tog mig ungefär en vecka att bli vän med tejpen, eftersom jag var van att sova med öppen mun. Jag använder nu min näsa på det sätt som det är tänkt och jag kan inte må bättre än så här.

– Chay Genoway, 31 år, Göteborg, hockeyproffs Frölunda

Här kan du läsa ännu mer om kursen och anmäla dig.

22/07/2019Inga kommentarer

Empatiskt ledarskap

Svenska Yle publicerade nyligen en intressant artikel om hjärnforskaren Katri Saarikivi (Helsingfors universitet). Hon poängterar att arbetslivet i Finland ställvis fortfarande präglas av en auktoritär och nästan aggressiv ledarstil. Man förväntar sig absolut lydnad.
Man orsakar med flit rädsla bland de anställda. Effekten av det är stress, medarbetarna mår illa.
Istället för att en ledare dikterar vore det bättre att leda med empati. Saarikivi säger: ”Om man är chef så har man nytta av att veta hur ens medarbetare tänker, kunna läsa deras känslor och föreställa sig en viss situation ur deras perspektiv.”

En empatisk chef förstår en annan person och bygger därmed upp ett förtroende hos sina medarbetare.

Arbetsklimatet blir mera avslappnat och det finns ingen rädsla att göra fel.

Hur empatisk man är, är delvis genetiskt, men en chef kan också träna upp den här färdigheten.

Det är betydligt enklare att motivera sina medarbetare med en empatisk ledarstil, särskilt yngre anställda. Tyvärr finns det många företag resp. ledare som inte ännu har insett det. Som tur kan vi dock ta modell av idrottsvärlden där man har visat att man kan uppnå nästan mirakulösa framgångar med hjälp en bra laganda. Vi minns alla våra ishockeyvärldsmästare som vann guldet tack vare en exceptionell laganda och en empatisk ledarstil.

Att betona ett empatiskt förhållningssätt inom ledarskap har blivit på modet under senare tid. Det kan delvis vara en modefluga, men enligt Saarikivi är det också så att det traditionella sättet att leda inte funkar så väl längre.
– Det finns tecken på att folk ständigt gör svårare och svårare arbetsuppgifter. Så har det blivit när datorer och automatiseringen har tagit över många av de lättare uppgifterna. Då betonas behovet av empati, påpekar hon.
Det lönar sig alltså för oss människor att fokusera på det som datorer inte är så bra på. Dagens unga verkar inte vara särskilt intresserade av att jobba på företag där man har en traditionell ledarskapsstil som inte tar personalens känslor i beaktande, menar hjärnforskaren Saarikivi.

Via ett empatiskt ledande så får vi mer kreativa medarbetare och så utvecklar vi verksamheten på ett helt annat sätt, tillsammans.

Utveckla din ledarkompetens med NLP Business

Om du vill utveckla din ledarkompetens och din förståelse för ditt och andra människors beteende vill jag varmt rekommendera dig kursen ”NLP Business” som arrangeras i Vasa den 24/25 september och 22/23 oktober. Mera info om kursen kommer inom kort.

17/07/2019Inga kommentarer

Ledarskap – att ta ansvar för sig själv och för andra

En person som är flygrädd borde helst inte jobba som pilot.
En person som inte tycker om människor och inte är intresserad för dem borde inte bli ledare.

Att tycka om människor innebär att man tar ansvar för sig själv och för andra. En person som inte vill ta ansvar borde helst inte bli en ledare.
Egentligen är det ganska enkelt men ändå finns det tusentals ledare som försöker komma undan ansvaret, som gillar att fördröja beslut, som gillar att blunda när det dyker upp problem och som gillar att skylla på andra när något går fel.

Ångest styr ofta i ledarskapet

Orsaken för ett sådant beteende är mycket mänskligt och stavas ÅNGEST. Ångest att göra misstag.

Det finns flera studier (bland annat av Mary Steffel) som visar hur människorna förhåller sig när de ska ta ansvar:

Om det gäller negativa saker/budskap så överlåter man gärna ansvaret till någon annan. Gäller det däremot glädjande saker/budskap med positiva konsekvenser vill man gärna ta ansvaret för det och förmedla det själv till de berörda.

Många ledare förklarar deras försiktighet med att ta ansvar och därmed fatta beslut med att allt har blivit så komplex på grund av digitalisering och globalisering.
Men det är en bortförklaring.

Att ta ansvar begränsas aldrig bara på sakfrågor utan har alltid med människorelationer att göra.
En ledare måste alltid ta ansvar för sitt eget handlande och - lika viktigt - skydda sina medarbetare när de råkar göra misstag.

Ta ansvar för andras fel

Chefernas löner är högre än medarbetarnas delvis på grund av att lönen kompenserar i fall de behöver ta ansvaret för andras misstag.
En annan kärnuppgift för en ledare är att engagera sig för medarbetarnas utveckling. Det innebär att ge feedback för deras arbetsprestationer - inte minst då när prestationen inte motsvarar förväntningarna.
Det är förvånansvärt många ledare som inte vågar vidtala medarbetarnas bristande arbetsprestationer av rädsla att bli osams med dem. Tvärtom - ofta ger de dessa medarbetare till och med en positiv bedömning. Och allt det för fredens och harmonins skull. Ledaren är rädd att annars påverka arbetsklimatet negativt.

Ledarnas beteende är allt annat än korrekt mot medarbetarna. Om det till exempel skulle komma till samarbetsförhandlingar är det just dessa medarbetare som man först vill bli av med. Medarbetare blir alltså i värsta fall av med sitt arbete utan att de någonsin har varit medvetna om att de borde ändra på sättet att arbete eftersom chefen har varit för feg att ge dem ärlig, konstruktiv feedback.

Ta ansvar för sina fel

Att ta ansvar kräver karaktär, särskilt i krissituationer.
Brist på karaktär visar särskilt ledare som skyller egna misstag på sina medarbetare.
Ett sunt ledarskap innebär dock att man tar som chef ansvar för sina medarbetarnas misstag.

Slutsatsen är enkel. En bra ledare måste tycka om människor och ska vara genuint intresserad för dem.

Utveckla din ledarkompetens med NLP Business

Om du vill utveckla din ledarkompetens och din förståelse för ditt och andra människors beteende vill jag varmt rekommendera dig kursen ”NLP Business” som arrangeras i Vasa den 24/25 september och 22/23 oktober. Mera info om kursen kommer inom kort.

14/07/2019Inga kommentarer

Varför finns det bilister som kör överhastighet?

Har du också någon gång undrat vad som händer i huvudet på en bilist som kör om dig med våldsam överhastighet? Trafikpsykologen och docent för trafikpsykologi Urs Gerhard vid universitetet i Basel i Schweiz har några intressanta förklaringar till det.

Han beskriver en typisk fortkörare som en ung man med dålig självkänsla och låg utbildningsnivå. De tillhör ofta kategorin som man kan beteckna som ”förlorare”. De har dåligt betalda jobb p.g.a låg utbildning och har därför låg social status.
Att köra med massiv överhastighet är för dem ett av de få sätt de kan bevisa för sig själva och även andra att de är ”någon”. Det skulle finnas en möjlighet för dem att kunna bevisa detta inom idrott, men dessa personer har oftast problem att integrera sig i grupper och att acceptera auktoriteter, som till exempel en tränare.

Risken att de kör överhastighet igen efter att de har åkt fast är nästan 100 procent. Förövarna själva tycker att det inte är speciellt farligt att köra så snabbt och förstår därför inte heller varför man över huvud taget satsar så mycket resurser på att få fast fortkörare. Erfarenheten visar att det handlar i ytterst få fall om en engångsförseelse när någon kör överhastighet.

Det intressanta är att det finns ytterst få kvinnliga fortkörare. Enligt Urs Gerhard är det evolutions betingat. I djurriket måste hanarna bevisa sig mot andra hanar. Man observerar det bland lejon, björnar, vargar men också bland gräsätare som tjurar och bufflar. Människan är inget djur men vi fungerar på samma sätt. Bilen blir ett substitut för muskler respektive social och yrkesmässig framgång.

Förutom att det rör sig nästan uteslutande om manliga förare så är unga förare i tydlig majoritet. Det förklarar trafikpsykologen med de höga testosteron värden (sexualhormon) män i 18-25 års åldern har. Testosteron påverkar lusten att mäta sig i kamp och att utmana sig själv och andra. Att köra bil med överhastighet innebär att man vill imponera (även om det bara är för sig själv). Det tolkas som ett bevis på mod. Och allt blir ännu värre när dessa unga män utmanar varandra i var sin bil. Det aktiverar deras rivalitetstänkande. Gaspedalen motsvarar då tjurens horn när de slås om reviret.
Tyvärr går unga män ofta över gränsen och betalar med ”mod” sitt och andras liv.

Finns det åtgärder?

Det bästa vore om man skulle begränsa bilarnas prestanda (maxhastighet 80 km/tim) för unga män som inte klarar av att hålla sig till hastighetsbegränsningarna. Det har visat sig vara en framgångsrik metod och fått dem att tänka i nya banor.
Utöver det måste man påminna dem om och om igen om vikten att hålla tillräckligt med avstånd mellan två bilar. Tumregeln är halva hastigheten (km/tim) i meter. Det innebär alltså vid en hastighet av 100 km/tim 50 meter avstånd. Men allt det hjälper tyvärr inte när förarnas självbild är helt felaktig. De överskattar deras körskicklighet, deras reaktionsförmåga och ser sig själva som mycket säkra förare.

09/06/2019Inga kommentarer

Optimism – Det går att träna sig att bli positiv

Positivt tänkandet är ingen konst utan en fråga om inställning. Alla kan lära sig det. Redan små förändringar i tänkandet ger stora effekter. En positiv inställning gör dig inte bara nöjdare utan påverkar också din hälsa och din utstrålning positivt.
En avslappnad inställning i vardagen leder till mindre stresshormoner i kroppen som bland annat belastar ditt hjärta. Optimister reagerar i svåra situationer lugnare och klarar därmed ofta också krävande uppgifter. Din positivitet gör att du inte oroar dig så mycket och det sparar energi.
Optimister har lättare att skapa sociala kontakter. De förväntar sig positiva reaktioner av andra människor och upplevs därför att vara lätt att ha att göra med.


För att bli resp. förbli optimist borde man arbeta lite med det varje dag.
Gläds över små framgångar och sköna saker i din vardag istället för att grubbla över mål som än är långt borta eller motgångar som har hänt och du inte längre kan göra något åt.
Ha en ”To-do-lista” och en ”Vad har jag redan uppnått-lista”.
Ge dig själv kredit även för små framsteg som du gör.
Jämför dig varje dag med ditt gårdagens-jag istället för att du jämför dig med andra.
Fokusera på det som du själv presterar.
Och ännu två råd: Le ofta! Du påverkar därmed ditt humör mycket positivt och så sprider du dessutom också glädje hos andra.
Ta inte allt på för stort allvar - det är få saker som är värda att reta upp sig över.

24/05/20192 Comments

Vad kan vi alla lära oss av Finlands sensationella segern mot Sverige i ishockey VM?

Finland som spelade med 18 VM-nykomlingar stod för en av alla tiders största skräll när de besegrade Sverige med alla NHL stjärnor i VM-kvartsfinalen. Finland visade hur långt man kan komma med rätt vilja, hjärta och inställning (disciplin). Finlands seger visar också vilken viktig roll tränaren resp. ledarskapet har. Jukka Jalonen fick ut absolut maximalt av lagets kapacitet. han har fått samtliga spelare att tro på sig själva och sitt lag.

Det finns otaliga exempel inom toppidrotten för vad man kan uppnå med stor vilja, hög arbetsmoral och bra inställning. Det är precis samma sak i arbetslivet. Det är långt ifrån alltid företagen med de största ekonomiska muskler som klarar sig bäst på marknaden. Värden som moral, attityd, disciplin - och inte att glömma - glädje och välmående ger i längden bättre utdelning. Ett team där alla jobbar för varandra kan överträffa alla förväntningar.

Några saker vi alla kan lära oss av Finlands hockeylag:

Vi kan uppnå så mycket mer än vi tror om vi varje dag har fokus på det som är viktigt för oss.

En stark vilja, rätt attityd (disciplin) och klara mål kan åstadkomma resultat vi annars bara vågar drömma om.

Ledarskapet har en avgörande betydelse för ett teams/företags framgång. Ledaren måste övertyga sina medarbetare att de kan lyckas. de måste tro på sig själva och teamet. Ledaren måste visa känslor och våga pusha sina medarbetare.

Ord har en otrolig makt!
Vi underskattar ofta betydelsen av det vi säger till varandra inför ett arbete/uppdrag eller/och en fysisk prestation. Vi påverkas oerhört starkt av orden vi får höra till exempel en presentation, ett tal, en förhandling, ett möte, en tänt resp. ett prov eller en krävande arbetsuppgift. Det spelar en stor roll om orden är stödande, rörande, provocerande, pushande eller om de är rena motsatsen. Ord kan väcka passion och framkalla positiva minnesbilder som motiverar. Men de kan likaså förstöra all iver och allt självförtroende.

Visa att du litar på dina medarbetare
Tränaren Jalonen har hela tiden pratat om att de tror på sig själva och att det hårda jobbet kommer att ge utdelning.
Förmedla självförtroende så att varje medarbetare vågar tro på sig själv och därmed också vågar göra misstag. Det var precis det som fällde Sverige. de var livrädda att göra misstag mot Finland och det resulterade i att de blev mer eller mindre handlingsförlamade, speciellt mot slutet av matchen.

Sätt upp tydliga mål
Kommunicera tydligt målsättningarna. Sätt dig ner med varje medarbetare och prata om målen och hur vi tänker uppnå dem, dvs. planeringen. Din transparens gör der möjligt att varje anställd är medveten om förväntningarna och kraven som finns. Precis som i finska landslaget där alla spelare exakt visste vad tränaren förväntade sig och krävde av dem. Det fanns inget utrymme för spekulationer.

Respekt och lagandan
Finlands lag består av 18 VM-nykomlingar och borde inte ha en chans mot lag som Sverige som består av NHL stjärnor. Men Finlands tränare Jalonen lyckades att svetsa ihop sina spelare till ett team där alla litar på varandra och där alla jobbar för varandra. Han lärde dem också att umgås med respekt för varandra.

02/04/20194 Comments

Öppna universitetet vid ÅA erbjuder kursen idrottspsykologisk coaching i Vasa, Mariehamn och Helsingfors

Har du ett arbete där du skulle vilja använda dig av coaching?
Är du en idrottsledare som vill fördjupa sig konsten att coacha?
Är du lärare resp. förman och skulle gärna integrera det coachande förhållningssättet i din undervisning resp. din ledarstil?
Eller strävar du efter att utveckla dig själv och vill lära mer om coaching?

Det finns många organisationer och företag som erbjuder kurser och utbildningar inom coaching. Vissa av dem kostar oerhört mycket pengar.
Glädjande nog finns det alternativ.

Åbo Akademins öppna universitet erbjuder i höst och på vintern 2020 kurser (5 studiepoäng) i idrottspsykologisk coaching på tre olika orter i Svenskfinland. Jag är kursledare och ser fram emot att få dela med mig min kunskap och all min erfarenhet från mina 25 år som jag har arbetat som coach på heltid.
Kursen lämpar sig för alla med intresse för människor. Du behöver alltså inte ha någon idrottsbakgrund trots att rubriken kunde tolkas på det sättet.
Notera alltså redan följande datum i fall du vill lära dig att coacha:

Högskola på Åland:

Fredag 25.10.2019 kl.17:00-21.00
Lördag 26.10.2019 kl. 09:00-16:00
Söndag 27.10.2019 kl. 09:00-15.00
Kostnaderna 90 € som motsvarar terminavgiften
(sista anmälningsdag 02.10.2019; anmälningar tas inte ännu emot)


Vasa, Academill:

Fredag 17.01.2020
Lördag 18.01.2020
Fredag 07.02.2020
Lördag 08.02.2020

(Anmälningar tas inte ännu emot)

Helsingfors, Arbis:

Fredag 28.02.2020
Lördag 29.02.2020
Fredag 20.03.2020
Lördag 21.03.2020

(Anmälningar tas inte ännu emot)

Innehåll © 2018 Christoph Treier Ab.

Alla rättigheter reserverade.

Cookie policy

Sidan är byggd av Christophs varumärkesbyrå Bruket Design Agency, med hjälp av flera ton Schweizisk choklad 🇨🇭