23/03/2020Inga kommentarer

Föräldraskap vid distansundervisning

Distansundervisning är för oss alla något nytt. Jag bestämde mig därför att sätta upp information som kan vara till hjälp för föräldrarna.
Du har valmöjligheten hur du vill ta till dig informationen:

a) Titta på en video som jag spelade in för Förbundet Hem och Skolan och som har setts redan av över 40.000 personer. Tryck på länken här.


b) Lyssna på intervjun som gav för Ålands radio. Tryck på länken här.


c) Läs texten här nedan som är formulerat i punktform, kort och koncist. Ta gärna kontakt med mig om du har frågor eller funderingar.

Hjälp ditt barn att följa instruktionerna från skolan men du behöver inte agera som lärare, övervakare eller ”polis”.

Ha tålamod med lärarna och skolan. Allt är nytt för dem också.

Se till och skapa förutsättningarna att ditt barn har tillgång till internet och möjligheten att kunna logga in på Wilma.

Skapa trivsel i hemmet. Hemmet skall inte ”byggas om” till en skola.

Håll förväntningarna på ”hemmaskolan” på ett ”lagom” nivå. Det är inte läget för att bli överambitiöst.

Se till att ditt barn håller kontakt med sina kompisar även om det sker via internet.

Kom ihåg att barn fungerar lite som en seismograf. De känner ofta av spänningar mycket tidigare än deras föräldrar gör, t.ex. på grund av de oroar sig för ekonomin osv.

Stängda skolor är en stresstest för de flesta familjer (alla är nära varandra under hela dagen).

Som förälder är du ALLTID en rollmodell för ditt barn.

Dina rädslor påverkar ditt barn alltid.

Rutiner blir så småningom viktiga. Viktigast i början är att hålla sig till skolans tider. När börjar vi, när slutar vi.
Skärmtiden kommer att öka märkbart under de kommande veckorna. Det är ok. För många barn är skärmen den enda möjligheten att hålla kontakt med sina kompisar.

Kom ihåg att ha roligt och skratta med ditt barn men även visa exempel på självdisciplin.

Chans att lära känna ditt barn från en annan sida.

Inspirera barnet att dagligen röra på sig. Föregå själv med gott exempel.

Viktigt med pauser.

Låt inte barnen sitta ensamma framför tv nyheterna.

14/03/20208 Comments

Mentala strategier för alla abiturienter för att klara av monsterveckan!

Bild: Vasabladet

Jag har föreläst för otaliga abiturienter under läsåret om mentala strategier inför studentskrivningarna. Gårdagens beslut att tidigarelägga vårens realprov gjorde dock att känslorna svallar nu. Jag har fått många meddelanden och email av uppgivna abiturienter som konstaterar att deras läs schemat föll i kras och som oroar sig nu hur de ska orka hålla fokus för upp till fem prov under fem dagar. De känner att all planering och alla förberedelsen har gått åt skogen.

Jag vill därför ge några tips och råd för den kommande veckan och vill ge dig också möjligheten att gratis kunna få en ljudfil som hjälper dig att få ut det bästa av dig själv under skrivningarna och samtidigt förmedlar ett lugn, motivation och en optimistisk attityd.

Mentala tips och verktyg

Planering och hantering av stressen

Var realistisk och undvik att sätta upp ett läs schema som du varken har tid eller ork för.
Acceptera att du inte kan förbereda dig som du ursprungligen hade planerat. Kom ihåg att det inte är till någon hjälp att tänka eller prata om hur stressad du är. Formulera dig istället positivt i stil med: Den här veckan är exceptionellt intensivt men jag har en plan och känner mig optimistisk.
Ändringarna i programmet tvingar dig att prioritera. Onödigt att låta dig bli frustrerad och irriterad över att du inte har så mycket tid till förfogande som du hade tänkt dig.
Läs högst 50 min. sen tar du en 5-10 min. paus. Det spelar ingen roll vad du gör under pausen men du ska stiga upp och inte sitta.
För att minska på stresshormonerna rekommenderar jag att du tar en 20-30 min promenad efter varje prov eller efter att du kommit hem. Om du är en van motionär så lönar det sig satsa 30-60 min. att motionera. Jag vet att du tycker att du inte har tid för det. Men det är mycket väl investerad tid.
Det är önskvärt att du kan byta fokus så snabbt som möjligt från det ena provet till det andra. Tillåt dig därför att vara glad resp. besviken/irriterad i en timme efter ett prov. Sen kryssar du av det mentalt och börjar fokusera på följande prov. Det är viktigt att du tar dig en viss tid för att bearbeta resp. tillåta dina känslor efter ett prov annars så följer dig dessa känslor hela eftermiddagen och kvällen och förstör uppladdningen för det kommande provet.
Planera din vecka så att du får tillräckligt med återhämtning och sömn (se nedan).
Det är säkert frågan om din mest intensiva vecka hittills i ditt liv. Därför är det framför allt viktigt att du behåller lugnet. Lyssna dagligen en till tre gånger på ljudfilen som jag har bandat in för dig.

Återhämtning och sömn

För att orka med en sådan intensiv vecka är det extremt viktigt att du sköter din återhämtning och sömn. Stress och sömnbrist försämrar ditt minne. Och det är det sista du nu ännu behöver.
Strategin att läsa så mycket det bara går, vore alltså den sämsta eftersom minnet då skulle svika dig när du behöver det som mest.
Istället se till att du unnar dig varje dag en minst halv timme återhämtning genom att göra något som du verkligen tycker om.
När det gäller sömnen så sikta gärna på att vara i sängen minst 8 timmar före du behöver stiga upp igen. Det kan vara att du inte får ihop tillräckligt med sömn på grund av nervositet och stress men kom ihåg att kroppen återhämtar sig ändå till en viss grad så länge du ligger och vilar.
Om det är svårt att få sömn kan du göra en enkel andningsövning. Du andas in genom näsan och räknar i det tysta från 1-5. Sen håller du andan i 2 sekunder före du lugnt andas ut genom näsan och räknar från 6-12 (utandningen blir alltså lite längre än inandningen).

Självförtroende

Lita på din förmåga även om du upplever att du inte har läst tillräckligt inför proven. Lita på allt du har lärt dig under alla år i skolan. Ju mer du nu börjar tvivla på dig desto sämre blir ditt självförtroende.
Du kan påverka ditt självförtroende genom att påminna dig själv om prestationer under tiden på gymnasiet som du är stolt och glad över.
En annan sak du kan göra är att tala dig själv som du skulle tala till din bästa vän. Till exempel: Jag vet att du klarar det. Du har allt som behövs för att lyckas med skrivningarna. Några dagar kortare förberedelsetid klarar du galant av. Och så hjälper det också att lyssna på ljudfilen som du gratis kan ladda ner för att stärka ditt självförtroende ytterligare.

Nervositet

Med tanke på att förberedelsetiden har blivit kortare och att ett prov följer det andra, ökar antagligen också nervositeten. Därför vill jag påminna dig om att nervositeten också har sina goda sidor. Du är mera skärpt när du är nervös än när du är avslappnad och cool. Börjar du dock känna ångest så är det läge att använda dig av samma andningsövningen som jag beskrev under återhämtning och sömn för att lugna ner dig.

Förbered dig som en toppidrottare med hjälp av en gratis ljudfil

Meddela ditt telefon-nr. på WhatsApp till mig, 040 5812978 så skickar jag helt utan kostnad en speciellt lagad ljudfil som hjälper dig att mobilisera din mentala styrka (motivation, stresshantering, återhämtning och självförtroende) för skrivningarna.

Jag önskar dig lycka till för den här veckan!

22/02/2020Inga kommentarer

GRIT kommer bli ett viktigt begrepp i dagens skola

För någon vecka sen var jag inbjuden som keynote speaker vid DIALOG 2020, ett 2 dagars-seminarie för pedagoger. Jag talade om emotionernas betydelse för inlärningen och om ”grit", ett begrepp som i framtiden kommer att vara av stor betydelse inom skolvärlden.
Feedbacken har varit överväldigande och det ledde till att jag bestämde mig att skriva ett inlägg om ”grit” i skolvärlden.

Grit kan beskrivas som konsten att inte ge upp vid motgångar. Man håller fast vid ett långsiktigt mål.
Torkel Klingberg som är professor i kognitiv neurovetenskap vid Karolinska institutet har gjort flera studier gällande ”grit” och motivation i skolan.


Grit visar sig att vara viktigare än intelligens, talang och motivation för inlärningen. Grit är ett sätt att hindra elever från att ge upp vid motgångar eller svårigheter. Det innebär i praktiken att skolan skall och får vara jobbig och långtråkig ibland. Klingberg visar med all tydlighet att ”ha roligt” inte har en direkt effekt på inlärningen, lika lite som belöningar i form av pengar vid goda skolprestationer (effekt på inlärning = 0 !).
Grit i sig är en del av belöningssystemet. Man anstränger sig för att få en framtida belöning. Professor Klingberg har till och med lyckats lokalisera grit i hjärnan och kommit fram att det går att träna på det.

Integrera "grit" i skolvardagaen


Det gäller nu för lärare och pedagoger att integrera dessa nya neurokognitiva kunskaper i skolvardagen. Grit verkar vara den avgörande faktorn varför vissa elever lyckas prestera bra och varför andra elever ”ger upp” ganska lätt. Skolans fokus borde ligga på ansträngning istället för resultat. Skolan skall våga ställa krav och höga förväntningar.
Lärarna får gärna ge uppgifter som sporrar eleverna till att anstränga sig. Eftersom "grit" inte kan utvecklas utan att misslyckas då och då, är det önskvärt att samtliga elever får regelbundet uppleva motgångar och misslyckanden.

Det går att utveckla och förbättra grit för vilken elev som helst genom att träna på det med hjälp av rätt metodik.

JC institutet kommer i höst i samarbete med School for Success att arrangera speciella utbildningstillfällen för lärare och pedagoger för att lära ut ”grit - träning”.

Sammanfattning om GRIT i skolan:

- Konsten att inte ge upp vid motgångar.
- Ihärdighet är viktigare än intelligens och talang. Eleven vill alltid sträva framåt och hittar på starka skäl att aldrig sluta öva. Eleven ser varje misslyckande som ett tillfälle att lära sig.
- Inlärningen får ibland vara jobbig och långtråkig.
- Skolan får ha höga förväntningar krav på eleverna så att de lär sig att bemästra misstag och motgångar.
- Öva på svåra saker som är utanför bekvämlighetszonen och våga misslyckas.

JC institutet arrangerar i samarbetet med School for Success utbildningstillfällen för pedagoger i ”grit träning”.

12/01/20202 Comments

Varför slutar barn och ungdomar med idrott?

Enligt den amerikanska National Alliance for Youth Sports slutar 70% av alla barn att idrotta i någon organiserad form före de fyller 13 år. Oftast påstås det att det främst inkluderar barn som har insett att de inte har tillräckligt med talang. Ett annat argument är att skolan kräver allt mer tid och att andra intressen tar över. Men resultaten i diverse undersökningar bekräftar på inget sätt dessa nämnda antaganden.

90% upplever det inte som roligt längre

George Washington University gjorde 2014 en studie över varför barn vill idrotta. Nio av tio barna svarade ”därför att det är roligt”. Motivet ”för att vinna” kom på plats 48, ”delta i turneringar och tävlingar” på plats 63. Allt i allt nämndes det 81 olika motiv varför de vill idrotta.

I praktiken betyder det att ett barn slutar idrotta när det inte längre upplevs som roligt. Och då spelar det ingen roll hur mycket talang det finns.
Därför är det viktigt att föräldrarna är lyhörda för sina barn. Bry dig om ditt barn och prata om varför hon/han vill idrotta resp. varför hon/han vill sluta. Försök hitta på lösningar hur idrotten kunde upplevas som roligt igen.

Undvika de vuxnas kritik

En majoritet av barn som har slutat idrotta, letar efter en sysselsättning där de inte kan kritiseras av vuxna. Självklart skall det finnas ramar och gränser för träningen men en bra träning får aldrig ta bort barnets självständiga tänkande och autonomi.
Om du tvivlar om det kan vara sann så är det bara att ställa sig frågan hur ett barn orkar spela på datorn i 8 timmar om dagen. En av huvudorsaken psykologiskt sett är just att ingen föräldrar, tränare eller coach kontrollerar resp. kritiserar vad barnet gör. De får vara självständiga och autonoma.

Om du tillhör föräldrarna som ropar instruktioner till ditt barn som ”passa”, ”skjut”, ”dribbla” osv. istället för att låta barnet ta sina egna beslut, så tar du bort glädjen i spelet (idrotten) för barnet.
Ta dig själv som exempel: Upplever du det som en hjälp när din förman jämnt kommenterar dina prestationer? Knappast! Varför borde ditt barn uppskatta det då och uppleva som något positivt?

Hellre förlora än att inte få vara med

Barn vill vara med, de vill vara en del av laget. Barn bryr sig inte om hur bra laget är eller hur känd deras tränare är. Barn vill bidra till teamets prestation. Föräldrar borde skydda sina barn från tränare som bara har som mål att vinna.
90% av alla barn skulle hellre spela i det förlorande laget än att bara få några korta inhopp i det vinnande laget.
Det finns ingen pokal som är lika mycket värd som att få spela!

En annan betydande orsak för att barn vill sluta med att idrotta i organiserad form är rädslan att göra misstag. De är rädda att vuxna kritiserar dem eller till och dem ropar åt dem.

Studier visar att framgångsrika idrottare ofta fick växa upp i en miljö där de inte behövde vara rädda för att göra misstag. Tvärtom de lärde sig att misstag hör till de grundelementen för att kunna utvecklas, båda som människa och idrottare.

Respekt och uppmuntran

I studien frågade man också barnen efter vilka egenskaper en bra tränare borde förfoga över. På första plats kom respekt och förmågan att kunna uppmuntra.
Om vi tänker efter så är det precis dessa två egenskaper som också vi vuxna uppskattar hos vår förman eller chef.
En tumregel för alla tränare och föräldrar kunde därför vara: Behandla barnet likadant som du själv vill behandlas av dina vänner och familj.

70% av barnen i 12 och 13 års åldern som slutar med idrotten, visar årligen att vi vuxna har misslyckats med att förmedla allt det roliga med idrotten.
Vi behöver kommunicera (och dit hör främst också att lyssna) bättre med våra barn. Vi måste fråga dem vad de vill uppnå med sitt idrottande och se till att vi inte tar bort deras självständiga tänkande. Vi ska visa respekt för barnen och uppmuntra dem i alla lägen.

Tillsammans kan vi ändra på det!

Av min över 30åriga erfarenhet som tränare vet jag att det finns otroligt många helt fantastiska tränare och föräldrar. Men jag kunde tyvärr också skriva en hel bok över exempel som skulle bekräfta innehållet i detta inlägg. Jag vill sporra till eftertanke. Tillsammans kan vi alla bidra till att våra barn och ungdomar återigen börjar tycka om att idrotta och röra på sig.

09/01/2020Inga kommentarer

Drömmar du om att arbeta som coach eller föreläsare?

Det finns allt fler som har utbildat sig till mental tränare, coach, pt, kostrådgivare, yogainstruktör eller andningsinstruktör bl.a. Men bara få lyckas att kunna livnära sig på det trots att efterfrågan för coacher av olika slag hela tiden växer. När man tittar på andra länder i och utanför Europa så inser man att coach yrket är här för att stanna. Enligt prognoserna är coaching industrin först i sin begynnelse och kommer att växa ännu enormt.

Nu ges du möjligheten att förverkliga din dröm och komma igång med ditt arbete som coach eller/och föreläsare. Jag vill hjälpa dig att få bokningar och klienter. All din kompetens är slöseri med tid, pengar och engagemang om du inte lyckas att marknadsföra dig själv och dina tjänster.
Kurskvällen kan bli ett viktigt steg för att kunna förverkliga din dröm - att kunna livnära dig som coach eller/och föreläsare. Kvällen lämpar sig också för dig som vill få fler bokningar och kunder.


Plats: Wasa Innovation Center i Gerby - Vasa; (lätt tillgängligt och gott om parkeringsmöjligheter)


Tid: 18 feb. kl. 17 - 21


Anmälning: Email: treier.coaching@gmail.com till senast 17 jan. kl. 15. Mera info fås också via ovanstående email.


Pris: 120,00 € + moms (149 €) och då får du bjuda in en person gratis

VÄLKOMMEN I GERBY DEN 18 FEB. KL. 17

01/01/2020Inga kommentarer

Tack för 2019! Känner mig redo för 2020

Året 2019 är slut och jag vill passa på och tacka dig för ditt intresse för mitt arbete. Oavsett om du läser mina ”Dagens motto” (Christoph Treier Ab på Facebook)), om du har lyssnat på en av mina föreläsningar, om du har deltagit på en av mina kurser eller om du hör till dem som jag får träffa på mina arbetshandledningar/coachingar.

Jag gläds oerhört mycket över alla engagerade kunder och klienter. Jag lär mig mycket av all feedback och av alla personliga berättelser som jag får ta del av.
Tack för allt! Tack för att du är en del av mitt nätverk. Tack för ditt engagemang! Tack för förtroendet och för alla uppdrag!

Nu känner jag mig redo för 2020 som väcker massor med förväntningar:
2020 skall JC Institutet (som grundades i fjol tillsammans med Jeanette Szymanski) etableras på allvar på den internationella marknaden.

2020 är ett olympiskt år med OS i Tokyo. Det innebär att mycket tid kommer att avsättas för mentalträning och coaching av mina idrottsadepter.

2020 är det också dags igen för utgivningen av en ny bok eller rättare sagt två nya böcker. Mera om det senare.

Trots att det nya året just har börjat är det redan klart med flera större keynote speaker uppdrag för min del vid internationella kongresser.

Kurser och uppdrag som jag ser speciellt fram emot i Finland är:
Mitt fortsatta samarbete med Åbo Akademi, Aalto universitet och förbundet Hem och Skola (föreläsningar för föräldrar och lärare)
En utbildning till barn- och ungdoms coach.
En workshop för coacher som vill få verktyg och strategier för att utöka sin verksamhet och få många fler uppdrag och kunder.
Mitt projekt "School for Success" som står inför nästa stora utvecklingssteg för att hjälpa elever som har förlorat tron i sig själv och skolan.
Och så förstås allt samarbete med olika företag, organisationer och kommuner inom ledarskap, personalutveckling och välmående.

Hoppas vi träffas under 2020!

OBS: Det går att anmäla sig fram till den 10 jan. för coachingkursen som arrangeras av Åbo Akademi Idrottspsykologisk coaching, 5 sp Tidpunkt: 17-18.1, 7-8.2.2020 vid Öppna Universitet i Vasa.

Eller om du bor i södra Finland: 28-29.2, 20-21.3.2020 vid Helsingfors arbis.

24/12/2019Inga kommentarer

Det finns ingen större rikedom i livet än vänskap!

Jul - dagar med kärlek och vänskap. Ett bra tillfälle att fundera lite över vad vänskap betyder och vi alla vill ha vänner. Antalet vänner är dock på inget sätt ett mått för hur populära vi är. Hellre en riktig vän än dussintals falska vänner.

Vänskap är en mycket särskilt form av relation till en annan människa i min omgivning. Det finns inget konkurrenstänkande istället mycket respekt, tillit, öppenhet och ärlighet.
Man har roligt tillsammans och njuter av livet. Man delar upplevelser och erfarenheter tillsammans med en vän. Jag kan fråga en vän om råd och vet att allt jag berättar stannar mellan oss.
Ibland kan jag ha svårt att ta till mig svaren jag får eftersom de kan göra ont. Men jag vet att mina vänner förstår mig och därför kan jag vara mig själv bland dem.

Intressant är att 50 procent av alla vänskapsband rinner ut i vattnet inom sju år (Krüger 2014). En sann vänskap är den största rikedom vi kan få i livet.

Det går inte att uppskatta tillräckligt mycket att ha en vän som man kan prata med om allt. Samtal med en vän är också alltid en möjlighet att orientera sig på nytt eftersom en god vän fungerar som en spegel. En vän är inte någon som säger ja till allt och tycker att allt är bra som man håller på med. En vän vågar säga ifrån och vågar konfrontera dig med dina mörkare sidor.
En vän är någon som vet allt om dig och tycker ändå om dig.
Eller som Tullius Cicero skrev: En sann vän visar sig framför allt i svåra och osäkra livslägen.

Vänskap är också en viktig hälsofaktor. Människor som är omgivna av vänner är nöjdare och friskare. Vänskap minskar risken hjärt- och kärlsjukdomar samt depressioner (Tovar 2017).
Vänner minskar stress och ökar välmående (Franz J. Neyer).
Studier under en 20 års lång tid kunde visa att vänskap kan förebygga utmattning. Ta dig tid för familj och vänner, ditt liv blir inte bara rikare utan du blir resp. håller dig också friskare (Dobmeier 2016).

"Julen är också tiden att visa tacksamhet och framför allt ödmjukhet mot alla människor som dagligen gör gott för andra."

21/12/2019Inga kommentarer

Frågor för en timmes eftertanke gällande det gångna och kommande året

Slutet av ett år resp. början av ett nytt år är alltid ett bra tillfälle för att göra ett resumé och för att formulera mål.
Avsätt en timme under en av de kommande lediga dagar för att ”rannsaka” dig själv.
Här vill jag presentera några bra frågor som kan hjälpa dig att analysera det gångna året och styra upp 2020 på ett effektivt och bra sätt.

Var står jag just nu i mitt liv?
Är jag lycklig med det jag håller på med?
Är jag på rätt väg eller håller jag på att gå vilse?
Vilka gamla eller nya utmaningar är ogjorda?
Varför är de i så fall ogjorda ännu?
Hur påverkades mitt liv av året 2019?
Vad lyckades jag bra resp. mindre bra med 2019?
Vad har jag lärt mig under 2019?
Vad känner jag tacksamhet för?
Vilka människor vill jag tacka för?
Vad kommer jag att försöka undvika 2020?
Vilka mål har jag gällande familj, vänner, hälsa, karriär, ekonomi, fritidsintressen, samhällsengagemang och min personliga utveckling för 2020?
Hur vill jag utvecklas under det kommande året?
Hur vill och kan jag bidra till en bättre värld 2020?

19/12/2019Inga kommentarer

Dagens möte har varit underbart

Varför hör man mycket sällan eller aldrig ”Idag hade vi ett underbart möte”?
Vad är hemligheten bakom ett framgångsrikt möte som sprider glädje, positivitet och framtidstro?
En konsult skulle nu svara: Bra mötesordförande, tydlig struktur, effektivitet osv. Jag tror inte att det är hela sanningen.
Vad annat behövs det för att ett möte blir en positiv upplevelse för alla parter?

Mötesteknik och möteskultur blir bara viktigare och viktigare i dagens värld när vi poängterar teamarbete, transformation och flexibla organisationer.

Steven Rogelberg skriver i sin bok ”The surprising Science of Meetings”: Möten blir bättre när de hålls korta. Han hänvisar till det Parkinsonska laget.

Sociologen Cyril Northcote Parkinson observerade nämligen att arbetet drar ut på tiden i proportion till tiden som står till förfogande. Avsätter man alltså två timmar för ett möte, så är sannolikheten mycket stor att mötet tar ca 2 timmar. Avsätter man bara en halv timme så blir man ganska så säkert klar med mötet inom dessa 30 minuter.

Det är på inget sätt något nytt utan det Parkinsonska laget är över 50 år gammalt. Vi verkar dock inte ha lärt oss mycket ännu. Det finns otaliga studier som visar hur vi spenderar miljarder euro i onödig mötestid. Inte att tala om alla dygn av vårt liv som vi tillbringar i mötesrum. Om du antar att du sitter i snitt varje dag 2 timmar i ett möte så blir det på 30 arbetsår inte mindre än 600 dygn (!) som du lever ditt liv runt ett mötesbord.

Ge det Parkinsonska laget en chans och börja avsätta betydligt mindre tid för dina möten, jag lovar du blir positivt överraskad!

Önskar dig och dina medarbetare att ni får uppleva många underbara möten under det kommande året!

13/10/2019Inga kommentarer

Hemligheten att må bra på äldre dagar – motion och positivt syn på framtiden

Förra veckan fick jag äran att föreläsa på de gamlas dag på Campus Allegro i Jakobstad. Salen var mer än fullsatt. Intresset var också efter föreläsningen stort. Jag fick svara på många frågor som kom via email. Därmed bekräftades det också att dagens seniorer mycket väl vet hur man använder internet.


Föreläsningen uppmärksammades också i Österbottens Tidning (se fotot).
På mångas begäran kommer här lite mer fakta om hemligheten att åldras som inte alls är en hemlighet utan baserar på forskning och studier.

Österbotten Tidning; 10 okt. 2019; Anne-May Wisén

Det är oundvikligt att åldras men vi kan göra det på en massa olika sätt. varför då inte göra det på ett sätt som gynnar vår hälsa och välmående?
Att åldras har mycket med attityd att göra. 20-30 procent av åldrandet har med våra gener att göra men resten bestäms av vår livsstil.


Att regelbundet röra på sig är överlägset det bästa vi kan göra för vår hälsa (det gäller förresten för alla åldrar). Man vet idag att man till och med blir smartare av motion. En av de absoluta bästa övningar är att lägga sig på golvet och sen resa sig. Det tränar inte bara musklerna, rörligheten och koordinationen utan förmedlar också ett härligt självförtroende. Skulle man ha otur och falla så har man vissheten att kunna resa sig själv igen.
Alla klarar inte av denna övning. Det gör inget. Fokusera på det du kan göra och inte på det du inte längre klarar av. Redan 15 minuter motion om dagen ökar dina chanser att leva flera år längre.


Alla seniorer som tränar för att se ung ut borde börja tänka om. Din identitet ligger inte i ditt utseende. En dag blir livskvalitet viktigare än att se ung ut.


Hjärnan skall också tränas som en muskel. Ju flitigare vi använder den desto bättre fungerar den. Vi blir aldrig för gamla för att lära oss nya saker. Det kommer bara att ta lite längre tid. Speciellt effektivt är: Att dansa, att lära sig ett nytt språk eller ett nytt instrument eller att sjunga antingen för sig själv eller ännu bättre i ett kör.

”Att åldras är oundvikligt men inte hur vi åldras!”

Innehåll © 2018 Christoph Treier Ab.

Alla rättigheter reserverade.

Cookie policy

Sidan är byggd av Christophs varumärkesbyrå Bruket Design Agency, med hjälp av flera ton Schweizisk choklad ??