13/09/2018Inga kommentarer

10 min snabbare på 10 km löpning (från 55 min till 45 min) med hjälp av andningsträning – Del 4

Jag skulle vilja återge här en erfarenhet av en idrottare som tävlar i hinderbana. Träningen innebär 6-8 pass/vecka med löpning, crossfit och simning.
Han uppmuntrades av hans coach att involvera andningsträning i hans schema.
Det innebar att löpträna minst 30 min dagligen med stängd mun, dagligen 2 x 5 min användning av relaxatorn samt att sova med tejpad mun (Sleep Tape) på natten.

Framför allt att löpträna med stängd mun var en stor utmaning. Under de tre första pass uppstod nästan panik. Men genom att sänka tempot lite så började det gå bättre och bättre. Under löpningen gick nästan all fokus på andningen och märkvärdigt nog infann sig knappt någon trötthetskänsla efter träningen. Återhämtningen gick extremt fort.
På bara 6 veckor kapade han 10 minuter på sin 10 km löprunda,
från 55 minuter (med munandning) till 45 minuter (med näsandning). Helt otroligt! Och utan att förändra något i träningsinnehållet.

Den förbättrade andningen har också gett en förbättrad hälsa (bara en sjuk dag under hela hösten/vinter) och sömnen har blivit så mycket bättre.

Det är svårt att förstå att andningsträning för att öka sin prestationsförmåga inte är mer uppmärksammat.
Om du själv är idrottare, motionär eller om du bara vill förbättra din hälsa - ta kontakt så att vi kan ta itu med andningsträningen:
christoph@treier.fi

04/09/2018Inga kommentarer

Företagare kan lära sig av toppidrottarna

Förra veckan hade jag äran att hålla ett inspirationstal vid Pedersöre kommuns företagarmiddag i Purmo. Tänkte först skriva ett inlägg om det men såg att kommunens informatör Malin Henricson har skrivit om det och återger därför hennes artikel här. Tack Malin!

Christoph Treier menar att företagare kan dra nytta av att tänka som elitidrottare. Han nämnde fem guldnycklar: den fysiska träningen, bra teknik, att ha ett stödteam, målsättningar och mental styrka.

Översatt i företagstermer tog Treier fasta på ledarskapet, teamandnan, varumärket och företagarens självbild.

Ledarskap
Han poängterade att tiden för den kontrollerande chefen är över.
– En chef som vill kontrollera sina arbetstagare tolkas som misstroende. Tvärtom innebär coachande ledarskap att chefen gör allt för att hjälpa sina medarbetare att lyckas, sade Treier.

Vinnande laganda
Han uppmanade också företagen att bygga vinnande team. När det kommer nya anställda in i ett arbetslag skapar det lätt obalans. De första veckorna är en smekmånad när alla är snälla mot varandra och undviker konflikter.
– Om man är en bra chef ser man till att det uppstår situationer då alla inte är ense. Att arbetarna vågar säga sin åsikt och chefen kan reda upp konfikter skapar förtroende, sade Treier.
Han använde ett känt fotbollslag som exempel. På den fjärde träningen med en ny tränare började två spelare slåss. Tränaren avbröt träningen och tog spelarna till omklädningsrummet där de fick lugna ner sig. Sedan började de prata. Resultatet blev att spelarna fick respekt för tränaren.
– Ni ska vara glada om ni har medarbetare som vågar ifrågasätta. Det innebär att ni skapat ett sådant arbetsklimat som gör att folk vågar säga sin åsikt, sade Treier.

Varumärke - Brand
Att ha en bra produkt som ingen vet om är en mardröm för företag. Enligt Treier ska man utforma sin reklam så att den inte kopplas i hop med försäljning.
– Gör till exempel en annons som hjälper kunden och ger information utan att det kopplas ihop med försäljning, sade Treier.
Det lönar sig också att ha en tydlig försäljningsstrategi och ta vara på medarbetarnas individuella styrkor. Att alla jobbar på samma sätt är inte produktivt. I stället ska man låta dem som är duktig på kundsamtal sköta den biten, medan en annan är bäst på att hitta potentiella kunder.
– Om kraven är högre än din kompetens går det dåligt. Samma sak gäller om du har större kompetens än jobbet kräver – då blir det tråkigt, sade Treier.

Gör skillnad mellan vem du är och vad du är
Som avslutning uppmanade Treier företagarna att skilja på sig själva som privatperson och rollen som företagare.
– Kom i håg att vi har ett värde oberoende av vad vi presterar. Det är skillnad på vad du är och vad du gör. Vi får inte identifiera oss med våra företag, sade Treier.

Text & foto: Malin Henricson, informatör Pedersöre kommun

19/08/2018Inga kommentarer

Andningsinstruktör – ett framtidsyrke! – Del 3

Ganska ofta får jag frågan om jag kan rekommendera en utbildning eller kurs när man vill hjälpa andra (eller sig själv) att må bra. Kursen lämpar sig också utmärkt som fortbildning för fysioterapeuter, psykologer, tränare, coacher och sjuksköterskor.
Idag vill jag därför uppmärksamma på en distanskurs (webinar) som utbildar dig till andningsinstruktör. Kursen innebär dock så mycket mer än andning. Du lär dig att coacha, om inlärning, stresshantering, motivation och social kompetens. Jag har själv varit kursdeltagare. Kursen har gett mig enormt mycket och därför vill jag rekommendera den varmt till alla som har ett intresse för hälsa och välmående. Speciellt uppskattade jag att man är varken tids- eller platsbunden eftersom man själv kan bestämma när man tittar på de olika modulerna.

En ny omgång av instruktörskursen startar den 23 augusti 2018. Kursen innehåller fyra moduler fördelat på 11 st kurstillfällen à 2 timmar med början 23 augusti. De fyra modulerna är:

1. Andningsträning, andningsfysiologi och coaching
2. Andning, personlig utveckling och inlärning
3. Andning vid fysisk aktivitet, hållning, rörelser
4. Andningsrelaterade hälsoproblem
På kursen lär du dig skillnaden mellan bra och mindre bra andningsvanor och erhåller kraftfulla och enkla verktyg för att kunna hjälpa både dig själv och dina klienter till en bättre andning och därmed ökad hälsa, mer energi och harmoni.

Kursen är väldigt populär bland samtalsterapeuter, idrottstränare, coacher, psykologer, massageterapeuter, yogainstruktörer, röstcoacher, sjuksköterskor, fysioterapeuter, läkare och annan sjukvårdpersonal. Även personer med egna hälsoproblem har haft stort utbyte av att gå kursen.

Som andningsinstruktör kan du hjälpa människor som svarar med ”ja” på minst en av de följande frågor:
– Sover du oroligt? Snarkar du?
– Andas du häftigt när du tränar?
– Stressad: En hjärna som ofta går på högvarv?
– Har du låg energi och uthållighet?
– Högt blodtryck eller andra hjärt/kärl-problem?
– Nedsatt sexuell förmåga?
– Är du ofta rädd, orolig, arg eller ledsen?
– Problem med återkommande infektioner i luftvägarna?
– Är du överviktig? Lider du av fetma?
– Upplever du smärta och värk?
– Är du ofta täppt i näsan?

Kursledaren Anders Olsson är en internationellt erkänt expert på allt som har med andning att göra. En bättre lärare kan du helt enkelt inte få.
Läs mer om kursen och anmäl dig här.

06/08/2018Inga kommentarer

Medveten andning för optimal idrottsprestation (del 2)

Varför integrerar så många atleter som tillhör världsklassen andningsträningen i sin träningsvardag?
Svaret är enkelt. Andningsträningen hjälper dem att bli ännu bättre!

Vill du bli en bättre idrottare och optimera din prestationsförmåga men du tränar inte din andning specifikt? Här är lösningen för dig!

Om du börjar träna på din andning har det många positiva effekter som:

  • Skapar öppna luftvägar
  • Ger ett effektivt gasutbyte i lungorna
  • Tränar upp diafragman (andningsmuskeln) och ökar bålstabiliteten
  • Ökar blodets förmåga att transportera syre
  • Ger öppna och fria blodkärl
  • Renar blodet och gör det mer lättflytande
  • Effektivare energiproduktion och ökad fettförbränning
  • Ökar syresättning av muskler och organ
  • Ger snabbare återhämtning
  • Håller dig friskare

Gör som världsklass-atleter gör och börja träna din andning med hjälp av en relaxator-andningstränare.
Relaxatorn stimulerar diafragman att jobba som den ska. Diafragman är vår viktigaste andningsmuskel och en bra diafragma-andning gör att inandningsluften i större utsträckning hamnar nere i mellangärdet, vilket är önskvärt då bl a syreupptaget blir effektivare.

Beställ din egen relaxator genom att skicka ett mail till: treier.coaching@gmail.com eller ett meddelande på Messenger.
Relaxatorer finns i lager och du får den/dem hemskickat.

01/08/2018Inga kommentarer

En utbildning som ger resultat

För ett år sen tog jag ett beslut som har varit ett av de bästa. Jag anmälde mig till en NLP Practitioner kurs som arrangerades av Folkhälsan Utbildning i Norrvalla/Vörå.
NLP står för neuro-lingvistisk-programmering och det i sin tur innebär att du lär dig:
Hur du tänker och känner
Hur du kommunicerar
Hur du agerar

Kursen leddes av Jeanette Szymanski som lyckades, tack vare hennes stora kunskap i ämnet (hon utbildades i Frankrike) och hennes erfarenhet som coach och kursledare, lyckas hon att förmedla nlp på ett både intressant och roligt sätt. Utbildningen ger resultat som du har mycket användning för i din vardag oavsett vad du arbetar med:

Personlig utveckling

Hur du styr fokus och optimal planering för att uppnå dina drömmar och mål
Hur du byter ut dåliga vanor mot goda och behåller dessa i längden
Hur du kommer ur ett negativt sinnestillstånd på några få minuter
Hur du stoppar negativa tankar
Hur du byter ut övertygelser som hämmar dig, till mer positiva och betjänande för din situation

Kommunikation och relationer

Hur du lär dig att lyssna aktivt och att sätta ord på dina känslor och förstå dina behov

Hur du lär dig att snabbt och enkelt skapa band till alla slags människor
Hur du avslutar negativa personliga relationer
Hur du tar kontakt med människor som inte är lätta att komma i kontakt med

Hur du ger din partner och barn det de behöver och tar emot det du själv behöver

Arbete och karriär

Hur du effektivt motiverar dig själv och andra
Hur du blir en visionär ledare som inspirerar andra
Hur du blir mer ordningsam
Hur du håller i möten
Hur du blir en framgångsrik affärsman/kvinna
Hur du ser möjligheter där andra ser begränsningar

Försäljning

Hur du läser av människor genom deras språk och kroppsspråk
Hur du styr ett samtal
Hur du löser konflikter och skapar "win-win"-situationer
Hur du sätter ord på dina tankar
Hur du blir en imponerande talare
Hur du skapar samstämmighet mellan dina ord och dina tankar

Hälsa

Hur du hanterar olika rädslor som tex för att flyga, höjder, vatten, spindlar torg,
trånga utrymmen m.m.)
Hur du slutar med dåliga vanor, tex att röka
Hur du släpper negativa känslor

Inlärning och skola

Hur du lär dig snabbare
Hur du blir mer självsäker och vågar uppträda
Hur du utvecklar din kreativitet mer än du trodde var möjligt

 

Jag är medveten att det lovas mycket men med facit i hand kan jag konstatera att jag lärde mig ännu betydligt fler saker än de ovan nämnda. Jag kan verkligen varmt rekommendera utbildningen ”NLP Practitioner”. Det var den bästa fortbildningen jag har varit med om under mina över 30 yrkesår.

Folkhälsan arrangerar i år igen en utbildning ”NLP Practitioner”. Du kan fortfarande anmäla dig. Kursen hålls från hösten 2018 till våren 2019. Kursavgiften kan betalas i flera rater.

 

Här hittar du länken för att anmäla dig för Norrvalla/Vörå; Kursledare: Jeanette Szymanski

 

Här hittar du länken för att anmäla dig för Ekenäs/Raseborg; Kursledare: Jeanette Szymanski

OBS! Det går bra att anmäla sig ännu trots att sistan anmälningsdag har varit.

Folkhälsan arrangerar också en NLP Masters utbildning som riktar sig till alla som redan har gått en Practitioner utbildning. Kursledaren är Jeanette Szymanski. Masters utbildningen är en fördjupning av practitionern och du fokuserar mer på andra och lär dig att coacha.

Både NLP Practitioner och NLP Masters är två av grundpelarna i den helt nya, internat. godkända utbildningen till Mental manager. Här hittar du länken till NLP Master.

25/07/2018Inga kommentarer

Förbättra dina andningsvanor (del 1)

Om du förbättrar dina andningsvanor så blir du och din hälsa en vinnare. Jag kommer nu regelbundet att skriva inlägg här på bloggen om andningen resp. andningens effekter.
Jag börjar med åtta konkreta konsekvenser som en bättre andning för med sig:

Du har mer energi
Utan syre går det bara att producera energi för mycket kort tid. Med hjälp av en effektiv andning kan du tillföra kroppen så mycket syre att du kan förfoga över 16 x så mycket energi som med en bristfällig energi.
Läs om relaxatorn (en andningstränare) i slutet av inlägget.

Fettförbränningen ökar
Fett kan endast förbrännas med hjälp av syre. En bättre andning ökar fettförbränningen och förbättrar matsmältningen.

Lugnar ned en stressad hjärna
Ett väldigt effektivt att minska vår stress, är att förbättra våra andningsvanor. Det innebär i praktiken att vi lär oss att andas medvetet.

Bättre sömn
Att sova med öppen mun ger syrebrist, ökad stress och sämre djupsömn.
Näsandning är det överlägset mest effektiva sättet att andas på. Att tejpa munnen på natten är ett synnerligen enkelt men väldigt kraftfullt verktyg. Vanliga kommentarer är att man vaknar piggare och sover lugnare.

Bättre prestationsförmåga
Vi kan använda den ofta outnyttjade potentialen i vårt andetag för att optimera vår prestationsförmåga när vi idrottar.

Mindre oro
Det finns en mycket nära koppling mellan stress, andning och jobbiga känslor. Ett av de allra effektivaste sätten att ta kontroll över den inre stressen är genom att ta kontroll över din andning.

Upplev mindre smärta
Vår andning är ett enormt underskattat verktyg vid smärthantering. Hur vi andas har en omedelbar påverkan och genom att förändra vår andning kan vi antingen förstärka eller förminska smärta.

Börja träna din andning med relaxator
Relaxator Andningstränare är en liten och behändig apparat som hjälper dig förbättra dina andningsvanor. Den är extremt enkel att använda — placera bara Relaxatorn i munnen och när du andas ut ger den ett ställbart motstånd som hjälper dig uppnå en optimal andning så att syresättningen i kroppen ökar.
Förutom att Relaxatorn gör andningen mer rytmisk, långsam och avspänd, stimuleras samtidigt diafragman så att luften hamnar nere i mellangärdet, eller med andra ord i nederdelen av dina lungor. Läs mera här andningstränaren Relaxator.
Beställ din egen relaxator genom att skicka ett email till:
treier.coaching@gmail.com

08/07/2018Inga kommentarer

Mental träning hjälpte England att avancera till semifinalen i fotbolls VM

England visar sig från sin allra bästa sida i fotbolls VM. De verkar vara mentalt starkare än någonsin. En av orsakerna är att man redan i november 2017 har anlitat mentaltränaren Dr. Pippa Grange för att bygga upp en vinnande laganda som präglas av mycket självförtroende.

Grange har bland annat jobbat mentalt med Australiens simlandslaget inför OS 2012. Nu är hon med i Englands ledarteam i Ryssland.

Hennes stora styrka är att förmedla ett positivt tänkande till alla i laget och lära dem att kunna hantera situationer där man står under särskilt stor press som till exempel vid straffar.
Det är dock inte första gången att England har en mental tränare med i ledarteamet. Men Dr. Steve Peter hade inte mycket jobb med spelarna eftersom tränaren Roy Hodgson överlät det till spelarna om de ville arbeta med Peter eller inte. Det blev sist och slutligen bara några få spelare som tränade mentalt. Det är annorlunda i år då alla jobbar individuellt och i grupp med mental träning. Hon inkluderade också tränarteamet i dessa samtal.

Här några axplock hur Pippa Grange utvecklar spelarnas mentala kapacitet:

Spelarna vill som alla andra idrottare, och generellt alla människor ha något att tro på - en vision, ett mål som man kan satsa på. Och de vill (som oss alla andra också) tillhöra en grupp eller organisation som man kan vara stolt över.
I teamets gym har hon satt upp olika affischer med motton som ”Framgång är något som man förtjänar sig”.
Hon fokuserade i sina samtal mycket på förhoppningar och rädslor inför vm turneringen.
Grange uppmanade också spelarna att de ska öppna sig mera för varandra och också dela med sig personliga berättelser. Hon vill att spelarna vågar visa sina känslor inom teamet.
England jobbade också en hel del med visualiserings övningar (föreställa sig olika händelser i fantasin och hur man vill reagera på det). Särskilt straffsparkar har visualiserats flitigt.

Spelarna själva tycker att de nu kan handskas mycket bättre med jobbiga situationer och känner sig generellt i bättre balans med ett större självförtroende tack vare träningen med Pippa Grange.

24/06/2018Inga kommentarer

Förändringsledarskap och global pr för Jakobstad

Förra veckan intervjuades jag av Sarah Väre för ett magazine som kommer ut i hela världen. Fokus riktades förutom på mig på ämnet förändringsledarskap. Det kändes inspirerande och givande att jag fick ge mina synpunkter på det, eftersom jag har jobbat mycket med förändringsledarskap de senaste tre åren. Vill bara återge en tanke här på bloggen som jag tog upp i intervjun:
När det gäller ledarskapet i förändringarnas tider läggs oftast mycket vikt på att leda de olika processer men man glömmer att leda människorna. Det gäller för ledaren att vara observanta på deras reaktioner, beteenden och känslor under processen.
När det gäller förändringar, kommer vi alltid ha att göra med motståndare. De motiverar sitt motstånd allra oftast med att kvalitén och servicen för kunderna och/eller samarbetspartners blir sämre. Som ledare är det viktigt att man förstår mekanismen bakom det. De oroar sig nämligen i själva verket för sina arbetsplatser (tänk om jag inte får fortsätta med mitt arbete) eller/och så oroar de sig för att deras kompetens inte längre kommer att räcka till efter förändringsprocessen. Oron över att kvaliteten eller servicen blir lidande är i de flesta fall bara ett svepskäl. Därför är det viktigt att en ledare förstår deras ”äkta och riktiga” oro och lyckas hantera motståndarna genom att välja ett mycket transparent förhållningssätt och integrerar alla inblandade så tidigt som bara möjligt i processen.

Efter intervjun var det dags för fotografering. Jag är glad att fotografen Kasper Dalkarl valde Skatan kvarteret i Jakobstad som plats. Skatan är känd för sina trähus och ett helt fantastisk miljö (se fotot nedan).
Vilken fantastisk reklam det kommer att bli för Jakobstad över hela världen.

23/06/2018Inga kommentarer

Intresserad i skidning och långlopp?

Några dagar för midsommar arrangerade vi - Dan Liljeqvist från Azeta Consulting, Eric Storvall från ES Endurance  och jag, en informationskväll för alla med intresse för skidning och i synnerhet för långlopp. Trots att vi befinner oss mitt i sommaren, Jaro spelade samtidigt hemmamatch och i tv sändes VM fotboll kom det drygt 50 personer. Det om något visar hur stort intresset är för långlopp i Jakobstadsnejden.

Eric Storvall gav en mycket intressant inblick i hans sommarträning och passade samtidigt på att presentera, ett i vår region, lite mindre känt långlopp - Engadin skimarathon/Schweiz (foto nedan).
Efter Erics presentation informerade jag om nyttan av den mentala träningen för skidåkare. Läs mer om det på Erics blogg - här.

Träffen avslutades med Dan som undrade om att det finns ett intresse för att regionens långloppsåkare skulle organisera sig och hur en sådan organisation i så fall kunde se ut. Det finns ännu många öppna frågor men under det avslutande minglet visade det sig tydligt att det finns ett behov för gemensamma träningar, träningsläger (både under sommaren och förvintern) och inte minst gemensamma resor med service till långloppsevents. Eftersom ingen förening erbjuder långloppsverksamhet skulle det åtminstone behövas ett fungerande nätverk.

Intresset överträffade alla våra förväntningar och gav mersmak att fortsätta jobba för ett långloppsteam som riktar sig dels till elitåkare men minst lika mycket till ambitiösa motionärer (nej - du behöver inte vara elitmotionär för det).
Hör gärna av dig om du själv är intresserad eller om du har synpunkter (i kommentarfältet eller email till: treier.coaching@gmail.com.

Jag kommer att skriva mera om hur projektet framskrider här på bloggen under sommaren.

21/06/2018Inga kommentarer

En mamma är tusen gånger mer värdefull…

Det här inlägget kommer antagligen att uppröra många mammor men den smällen tar jag. Jag rör mig ofta i högstadieskolor och gymnasier för att hålla föreläsningar och kurser. Det uppstår ofta personliga samtal med eleverna, bland annat om deras relation till föräldrarna. Ungdomarna är i ett brytningsskede i livet eftersom de håller på att bli självständiga.

En sak som väcker mycket känslor hos tjejer är mammor som vill ta rollen som sin dotters bästa vännina. Jag skulle kunna återge otaliga berättelser där flickor berättar hur pinsamt det är att ha en mamma som försöker klä sig och ofta även bete sig lika ungdomligt som de själva gör. De tycker att det inte finns något mer generande än när de får höra av tredje personer de möter, att det är svårt att skilja vem som är mamman och vem som är dottern. Kommentaren väcker förstås de motsatta känslorna hos den ungdomlig-moderna mamman.

Men döttrarna vill ha en mamma och inte en bästa vännina i form av sin mamma. En bra mamma är den bästa, mest förtroende ingivande människan som ett barn kan ha under hela sitt liv. En bra mamma är tusen gånger mer värdefull än en bästa vännina (som dessutom ofta kan bytas ut mot någon annan under livets gång).

Jag förstår att en mamma kan uppleva en ego-boost när hon kan klä sig i sin dotters kläder och får höra att de nästan ser likadana ut men dottern önskar sig mest av allt en mamma som hon kan ha som rollmodell. Och inte tvärtom att dottern blir något som en rollmodell för mamman.

Det jag skriver om gäller förstås långt ifrån alla mammor. De flesta mammor är precis det som döttrarna vill ha - en rollmodell och den mest värdefulla människan i deras liv.

Innehåll & bilder © 2018 Christoph Treier Ab.

Branding & Design © 2018 Bruket Design Agency.

Alla rättigheter reserverade.

Cookie policy

Sidan är byggd av Christophs varumärkesbyrå Bruket Design Agency, med hjälp av flera ton Schweizisk choklad 🇨🇭