Bild: Vasabladet

Jag har föreläst för otaliga abiturienter under läsåret om mentala strategier inför studentskrivningarna. Gårdagens beslut att tidigarelägga vårens realprov gjorde dock att känslorna svallar nu. Jag har fått många meddelanden och email av uppgivna abiturienter som konstaterar att deras läs schemat föll i kras och som oroar sig nu hur de ska orka hålla fokus för upp till fem prov under fem dagar. De känner att all planering och alla förberedelsen har gått åt skogen.

Jag vill därför ge några tips och råd för den kommande veckan och vill ge dig också möjligheten att gratis kunna få en ljudfil som hjälper dig att få ut det bästa av dig själv under skrivningarna och samtidigt förmedlar ett lugn, motivation och en optimistisk attityd.

Mentala tips och verktyg

Planering och hantering av stressen

Var realistisk och undvik att sätta upp ett läs schema som du varken har tid eller ork för.
Acceptera att du inte kan förbereda dig som du ursprungligen hade planerat. Kom ihåg att det inte är till någon hjälp att tänka eller prata om hur stressad du är. Formulera dig istället positivt i stil med: Den här veckan är exceptionellt intensivt men jag har en plan och känner mig optimistisk.
Ändringarna i programmet tvingar dig att prioritera. Onödigt att låta dig bli frustrerad och irriterad över att du inte har så mycket tid till förfogande som du hade tänkt dig.
Läs högst 50 min. sen tar du en 5-10 min. paus. Det spelar ingen roll vad du gör under pausen men du ska stiga upp och inte sitta.
För att minska på stresshormonerna rekommenderar jag att du tar en 20-30 min promenad efter varje prov eller efter att du kommit hem. Om du är en van motionär så lönar det sig satsa 30-60 min. att motionera. Jag vet att du tycker att du inte har tid för det. Men det är mycket väl investerad tid.
Det är önskvärt att du kan byta fokus så snabbt som möjligt från det ena provet till det andra. Tillåt dig därför att vara glad resp. besviken/irriterad i en timme efter ett prov. Sen kryssar du av det mentalt och börjar fokusera på följande prov. Det är viktigt att du tar dig en viss tid för att bearbeta resp. tillåta dina känslor efter ett prov annars så följer dig dessa känslor hela eftermiddagen och kvällen och förstör uppladdningen för det kommande provet.
Planera din vecka så att du får tillräckligt med återhämtning och sömn (se nedan).
Det är säkert frågan om din mest intensiva vecka hittills i ditt liv. Därför är det framför allt viktigt att du behåller lugnet. Lyssna dagligen en till tre gånger på ljudfilen som jag har bandat in för dig.

Återhämtning och sömn

För att orka med en sådan intensiv vecka är det extremt viktigt att du sköter din återhämtning och sömn. Stress och sömnbrist försämrar ditt minne. Och det är det sista du nu ännu behöver.
Strategin att läsa så mycket det bara går, vore alltså den sämsta eftersom minnet då skulle svika dig när du behöver det som mest.
Istället se till att du unnar dig varje dag en minst halv timme återhämtning genom att göra något som du verkligen tycker om.
När det gäller sömnen så sikta gärna på att vara i sängen minst 8 timmar före du behöver stiga upp igen. Det kan vara att du inte får ihop tillräckligt med sömn på grund av nervositet och stress men kom ihåg att kroppen återhämtar sig ändå till en viss grad så länge du ligger och vilar.
Om det är svårt att få sömn kan du göra en enkel andningsövning. Du andas in genom näsan och räknar i det tysta från 1-5. Sen håller du andan i 2 sekunder före du lugnt andas ut genom näsan och räknar från 6-12 (utandningen blir alltså lite längre än inandningen).

Självförtroende

Lita på din förmåga även om du upplever att du inte har läst tillräckligt inför proven. Lita på allt du har lärt dig under alla år i skolan. Ju mer du nu börjar tvivla på dig desto sämre blir ditt självförtroende.
Du kan påverka ditt självförtroende genom att påminna dig själv om prestationer under tiden på gymnasiet som du är stolt och glad över.
En annan sak du kan göra är att tala dig själv som du skulle tala till din bästa vän. Till exempel: Jag vet att du klarar det. Du har allt som behövs för att lyckas med skrivningarna. Några dagar kortare förberedelsetid klarar du galant av. Och så hjälper det också att lyssna på ljudfilen som du gratis kan ladda ner för att stärka ditt självförtroende ytterligare.

Nervositet

Med tanke på att förberedelsetiden har blivit kortare och att ett prov följer det andra, ökar antagligen också nervositeten. Därför vill jag påminna dig om att nervositeten också har sina goda sidor. Du är mera skärpt när du är nervös än när du är avslappnad och cool. Börjar du dock känna ångest så är det läge att använda dig av samma andningsövningen som jag beskrev under återhämtning och sömn för att lugna ner dig.

Förbered dig som en toppidrottare med hjälp av en gratis ljudfil

Meddela ditt telefon-nr. på WhatsApp till mig, 040 5812978 så skickar jag helt utan kostnad en speciellt lagad ljudfil som hjälper dig att mobilisera din mentala styrka (motivation, stresshantering, återhämtning och självförtroende) för skrivningarna.

Jag önskar dig lycka till för den här veckan!